Afrikaanse massage, mzungu en leeuwen aaien

Inmiddels ben ik alweer een halve week in Zambia en ik heb gisteren een Zambiaans nummer geregeld, zodat ik nu internet heb :) Het is hier erg warm (rond de 30º C), maar gelukkig lijkt het regenseizoen net voorbij te zijn.

De afgelopen dagen heb ik al ontzettend veel meegemaakt! Meteen de zondag dat ik in het vrijwilligershuis zat, gingen we met zijn allen uit eten. Er zijn ongeveer 20 mensen, waarvan de helft uit Nederland komt en de andere helft uit verschillende landen (oa België, Canada, Australië).

Maandag was het hier jeugddag, een vrije dag. In de ochtend heb ik een fietstocht gemaakt (een Afrikaanse massage, door alle kuilen en hobbels in de wegen, wat eigenlijk meer zandpaden zijn) door een paar arme buitenwijken van Livingstone. Daar is vaak geen elektriciteit of water en je ziet veel hutten van klei. Er kwam regelmatig een groep kinderen op ons af rennen: "Mzungu, mzungu!" Dat betekent 'witte persoon'. Ze wilden onze huid aanraken, dus dat werden meestal 20 high fives voor we verder konden fietsen. De meeste kinderen op de school waar ik werk komen uit die arme wijken. De Linda Community School is speciaal opgezet voor de allerarmsten die anders niet naar school zouden gaan. Voor de bijna 500 leerlingen zijn er maar twee wc's. Gelukkig worden er momenteel zes wc's gebouwd en extra klaslokalen. Vandaag was ik voor het eerst op de school, in een klas met kinderen van 7-8 jaar. De klas telt ruim 50 leerlingen en de niveauverschillen zijn groot. Als vrijwilliger is het lastig om extra begeleiding te geven, want de kinderen spreken amper Engels. Een of twee keer per week gaat er een groep vrijwilligers naar de huiswerkclub. Ik was gisteren mee en het was een gekkenhuis. Alle kinderen willen dat je ze komt helpen of met ze gaat spelen, of ze willen je alleen maar aanraken. Op een gegeven moment stonden er een stuk of zeven kinderen om me heen met hun armen omhoog. "Teacher, me! Teacher, me!" Ze wilden allemaal worden opgetild, maar de twee die ik al vast had, wilden niet loslaten, dus gingen de anderen maar aan me hangen.

De komende weken zal ik van maandag t/m vrijdag in de ochtend op school helpen en af en toe aan het eind van de middag bij de huiswerkclub. In de weekenden en op vrije middagen kan ik uitjes plannen. Ik ben sowieso van plan om op safari te gaan in het Chobe National Park, over de grens in Botswana. En ik ga natuurlijk nog naar de Victoria Watervallen (Mosi-oa-Tunya, de rook die dondert). Die rook heb ik al van ver gezien. Maandag heb ik al een lion walk gedaan (ik hoop dat het internet goed genoeg is om foto's te uploaden). Ze hadden een mannetje (Milo) en een vrouwtje (Mona) die we konden aaien, waarna we een stukje met ze hebben gelopen.

Kortom, een paar drukke eerste dagen! Tot gauw!

Reacties

Reacties

Marta

Teacher, me! :) Geniet ervan, een heeel geduld hebben met kinderen. ;)

We missen je!

Marta

Erik

Gaaf zeg, net grote huiskatten, die leeuwen ;)
Hoe bevalt het in het gastgezin daar?

Veel plezier daar!

Roel

Hey Anja,
Leuk om over je reis te lezen. Ik heb een Deja Vu met alweer bijna 13 jaar geleden toen Martijn in Amerika zat.
Die leeuwen hè, zijn die verdoofd of komen ze uit een circus ofzo, omdat ze zo tam zijn.
Wel geweldig al die lieve kinderen die jou willen vasthouden.
Geniet ervan
liefs

José

Erg leuk om te lezen, Anja! En wat een coole foto's van de lion walk, wat een ervaring. Geniet er maar goed van!

Anita

Wat een heerlijke ervaring, doordat jij nu zoveel meemaak en het ons mededeel genieten wij weer van jou!! mooie foto`s en zeker een avontuur. Geniet!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active